mandag 16. mai 2016

Morgentur mot strømmen


Morgentur oppover elva fra Drangsholt

Kalenderen viser 16.mai, men nettene er fortsatt kalde. I dag var det is på bilvinduet, men jeg fant likevel ut at det var tid for å starte padlesesongen. Jeg valgte en relativt frisk start med å padle fra Drangsholt og oppover elva retning Birkeland.


Etter halvannen time med padling mot strømmen er det godt med en tur i land for å strekke på bein og armer.

De første 2 - 3 kilometerne oppover elva er det en stille og jevnt strøm. Lenger oppe blir elva stedvis både smalere, grunnere og den deler seg noen steder i flere løp. Her kreves det mer innsats for å komme seg videre oppover. Omkring halvannen kilometer sør for Birkenes kirke ble elva for grunn og det var for mye strøm til å komme seg videre oppover. Jeg hadde da padlet 6,5 kilometer mot strømmen og armene syntes også det var greit med litt hvile.


På vei nedover elva er det bare å slappe av og følge strømmen.



Er visst for tidlig på morgenen for strandløvene på Åbål.

Vel halvveis på turen nedover elva begynner det å blåse friskt, og i de roligere partiene i elva må jeg hjelpe til en god del med padleåra for ikke å bli blåst motstrøms.

Til vanlig har jeg med GPS på mine turer, men i dag ble den hjemme. Nedenfor ser du et kart der jeg har tegnet inn dagens padlerute.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar