onsdag 14. oktober 2015

Rusletur på heia i oktobersol


Guritjønn i ettermiddagssola

September 2015 var en våt måned på Sørlandet, mens oktober alt har gitt oss mange fine solskinnsdager, og en av de flotteste var i dag. Jeg benyttet det gode været til er liten rusletur i heieområdene noen få kilometer fra der jeg bor.


Blåbærlyngen har skiftet til høstfarger etter at det har vært nattefrost et par netter.



Det er ikke alle som vil innse at vi er midt i oktober. Her er det fortsatt full blomstring.

Dagens lille rundtur gikk i merkede turløyper der jeg har gått mange titalls ganger tidligere, men en får nye opplevelser hver gang. I dag klarte jeg å støkke ut hjortevilt noen få meter fra der jeg gikk. Vindretningen var gunstig så jeg var mindre enn 15 meter fra dyret, men på grunn av tett kratt så jeg ingen ting. Ut fra hvor mye lyd den lagde da den løp, var det antagelig en mindre elg eller en hjort.


Fint å gå tur i slikt terreng

Lengst inne på heia kunne jeg også se ravnen seile over furukronene. Alltid en opplevelse å se og høre denne store litt mystiske kråkefuglen



En fuktig høst har gitt gode vekstvilkår for soppen. Her kan det nesten se ut som noen har prøvesmakt

På vei ned mot bygda for det også en liten slange over stien noen meter foran meg. Fikk ikke sett hele men mest sannsynlig en liten buorm.


Høstfargene er på vei

Vel nede ved bilen kunne jeg se tilbake på en flott tur i fantastisk høstvær. Fortsetter høsten slik kan jeg håpe på mange fine turer før vinteren setter inn.


Dagens tur slik den vises på Lommekjent.no


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar