søndag 26. juli 2015

Søndagstur i Setesdal Vesthei

Bossbu i Setesdal Vesthei. Nye hytter er snart klare til bruk takket være iherdig dugnadsinnsats.

Ferien må utnyttes og i dag ble det en skikkelig søndagstur på neste 3 mil i Setesdal Vesthei. For å få mest mulig ut av dagen startet jeg hjemmefra rett etter kl. 5 på morgenen for å kjøre de 15 milene til Berg i Valle.


Kalenderen viser slutten av juli men jeg måtte krysse snøbroer helt ned til 900 moh

Første etappe på turen var fra Berg (700 moh) og inn til Stavskarhytta som ligger på ca 1000 meter. En fin tur som starter i løvskogen men terrenget endres til mer høyfjellsterreng i det en passerer 900 moh.


Stavskarhytta 994 moh

Rett etter at en har passert Stavskarhytta tar en fatt på ei bratt li med en stigning på nesten 230 meter i løpet av halvannen kilometer. Vel opp er en på turens høyeste punkt 1223 moh.


Løypas høyeste punkt 1223 moh.


"Sommer" i høyfjellet


Lunchpause med primusfyring 1200 moh

På hjemveien begynte sola å vise seg, og jeg kunne la vindjakka ligge i sekken. Når sola slipper fram varmer den også her opp i høyden og det må til om ikke store områder skal få beholde snøen gjennom hele sommeren og høsten.


Noen blomster prøver seg rett etter at snøen har forsvunnet Disse fant jeg på knappe 900 moh.

Etter nesten 10 timer i fjellheimen kunne jeg litt stiv og støl men med fine opplevelser sette meg i bilen og ta fatt på de 15 milene hjem.


Dagens langtur i Setesdal Vesthei slik den vises på Lommekjent.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar