mandag 5. desember 2016

Løyperydding og latmannsliv i lyngen



Ikke alle steder det var like lettgått som her

Kalenderen viser at det er mindre enn tre uker til jul, men vinteren som kom på besøk for en måned siden har reist, og det er fortsatt gode muligheter for turer på barmark i lavlandet.

Snøen som kom i november etterlot seg mange knekte tretopper og en god del vindfall i skogen, og en del av disse ligger og sperrer turløypene. I dag ble det derfor en tur ut for å se hvordan det så ut i en del av løypenettet.


Denne tørrgrana ved minnestøtta etter "Treske-Nils" ble for drøy kost for den lille tursaga jeg hadde i sekken

Strekningen som ble gått i dag var i overkant av 6 kilometer, og underveis fikk jeg fjernet en god del mindre vindfall og knekte tretopper som lå i løypa.


En fin formiddag ved Ulsvannet i Lillesand kommune


Etter tre timer med rydding  og 8 kilometer med gange var det godt å ta fram nista og termosen

Selv nå i desember kunne jeg kjenne litt varme fra sola, og etter at matpakka var fortært ble det noen late minutter i lyngen før jeg tok til på hjemveien.

På vei tilbake la jeg turen forbi et par gamle boplasser der det er blitt merket løype tidligere i år.
Disse plassene måtte ha vært datidens "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu" der de lå langt fra nærmeste kjerrevei, og liene rundt så bratte at en hest knapt kunne gå med kløv.


En gammel beverdam jeg passerte langs løypa. Solid demning som har holdt mange år uten vedlikehold av beveren


Dagens tur slik den vises på "Lommekjent.no"

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar