fredag 23. desember 2016

Skogstur og juleforberedelser





Fint å kunne ta seg en skogstur dagen før dagen

Årets korteste dag er passert, og vi går nå mot lysere tider. I formiddag dukket sola fram, og jeg tok en pause i juleforberedelsene for å få meg en liten skogstur. I dag ble det en liten rundtur i et område nordvest for Lillesand.


Utsikt fra vestsiden av Austre Grimevann i Lillesand kommune

Turen gikk i et område med dype bekkedaler og bratte fjellvegger. Jeg hadde et lite håp om kanskje å få glimt av en rovfugl i løpet av turen. Etter å ha fulgt en dal et stykke kom jeg fram til et større vann, og i det jeg nærmer meg vannet letter to store fugler med lyse felt på vingene. Jeg hadde kanskje et håp om å få se en hauk eller ei fiskeørn, men rett foran meg letter to havørner (ungfugl). Avstanden var dessverre litt for stor for å få et bilde av dem, men en fin opplevelse å møte disse store fuglene var det.


Det viste seg at jeg hadde forstyrret havørnene midt i julelunsjen

Da jeg kom helt ned til vannet fant jeg restene av en dyre-skrott, og her hadde nok ørnene hatt seg et bedre måltid.



Mange fine utsiktsposter for rovfugl her men ikke lett å ta seg fram uten vinger

På returen valgte jeg en annen vei, og det bød på noen utfordringer å finne farbar vei opp denne lia. Vel opp var utsikten storslått, og hadde det ikke vært for noe tåke ute ved kysten kunne jeg sett flere kilometer til havs.

Det ser ut som det er krusninger på vannet, men dette er is


Fersk beverhogst

På returen kom jeg også over noen trær som beveren nylig hadde tatt. Den milde vinteren gjør nok at beveren benytter mulighet til å få seg litt fersk mat. Etter knappe to timer i "paradis" var det tid for å returnere til hverdagen og de siste juleforberedelsene. Så får jeg også benytte muligheten til å ønske GOD JUL til de som leser dette.


Dagens lille rundtur slik den vises på Lommkjent.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar