lørdag 3. januar 2015

Topp start med topptur

Hafsåsen i Birkenes kommune 234 moh

Etter et døgn med mildvær og helt opp i 8 varmegrader var det i natt frost og det kom litt sludd og snø som la seg som et tynt lag i høyden. Med flott januarsol og rundt 0 grader var det i dag klart for å starte tur-sesongen med å oppsøke en Hafsåsen litt lenger opp i dalen her jeg bor.

Nattens lille snøfall var som et "melisdryss" over landskapet

Lofthussteinen på heia mellom Hafsåsen og Svaland

Etter å ha vært om toppen på Hafsåsen forsatte jeg turen innover heia, og her var det merket og skiltet mot Lofthussteinen en stor stein oppe på et lite høydedrag i barskogen. Hadde vært interessant å fått vite litt mer om hvorfor denne steinen har fått sitt eget navn.

Vannet har laget en lite jettegryte i isen

På vei ned igjen gikk jeg langs en traktorveg, og inn mot en fjellvegg fant jeg dette "kunstverket". Her har vannet begynt å dryppe fra fjellveggen og ned på isen og laget en liten jettegryte i isen.

Vel nede igjen ved utgangspunktet viste GPS´n en avstand på knappe 4 kilometer - og jeg kan se tilbake på en flott start på tur-året 2015.



Dagens tur slik den vise på Lommekjent.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar