torsdag 16. juli 2015

På tur i blant terner og skjærgårds-jeeper



Traff på denne terne-ungen på et skjær under dagens tur.

Etter noen prøveturer på noen mindre vann og innsjøer, var tiden inne for å teste min nye venn kajakk i saltvann. Denne uka har jeg hatt noen feriedager, og med godt vær og greie vindforhold ble det i dag en padletur på drøye 3 kilometer i Grimstad-skjærgården.


Nakne holmer og skjær, og rett bak ligger storhavet

Padling i skjærgården på Sørlandet er en flott opplevelse. Et lite "skjær i sjøen" om en skal peke på noe som ikke er helt bra er noen båtførere som er litt harde på gassen i det de passerer mindre båter og kajakker. Har ikke hatt noen farlige opplevelser, men å krysse leia er til tider i overkant spennende der større båter på både 30 og 40 fot kommer susende.


På denne lille holmen ser enn at det er dager i året der sjøen er tøffere enn den var i dag

Etter dagens lille tur blant blankskurte skjær og holmer i Grimstad-skjærgården kan jeg vel nå "skryte på meg" at jeg har forsøkt meg på "havpadling".  En flott opplevelse var det for en som stort sett farter rundt i skogen, og jeg tar gjerne med med kajakken på nye opplevelser i skjærgården om anledningen byr seg.


Dagens tur i skjærgården slik den vises på Lommekjent.no

1 kommentar:

  1. Ja nå er det vel like før du bytter ut ørret- og trytefiske med sei og torsk? hehe....

    SvarSlett