torsdag 26. desember 2013

Topptur med innlagt gjørmebad
























Utsikt fra Liråsen 

Etter flere dager med mye vind og nedbør, så viste sola seg fram 2. juledag, og det lå til rette for en liten formiddagstur i skogen.

Fikk for et par uker siden et GPS-track av en turkamerat, og tenkte at det kunne være gøy å prøve denne turen som starter et stykke nord for Erkleiv i grenseområdene mellom Vennesla, Kristiansand og Birkenes.

Solid granstubbe i lia øst for Liråsen. (GPS på bildet er ca. 11 cm. lang)

Etter mange dager med mildvær og 7-8 varmegrader hadde det nå klarnet opp, og her opp i 200 - 300 meters høyde hadde temperaturen falt til rett under 0, og kombinert med litt regn på morgenen var det isete og glatt mange steder. Fordelen med kulden var at det var et lite islag på toppen av de søkkvåte myrene, noe som gjorde turen litt lettere.

 Skikkelig vekstforhold for lav på granskogen i ei skyggefull østhelling

På siste del av turen passerte jeg denne flotte demningen. Her er det lagt ned mange timer med hardt arbeid.

Da jeg hadde gjort unna ca 4 km av dagens tur, skulle jeg krysse ei lita myr som i utgangspunktet så ganske tørr ut - men som i virkeligheten var en real sump. Her hadde en bekk gravd seg ned under myra, noe som resulterte i at når jeg satte beina ut i myra så sank jeg umiddelbart slik at jeg hadde vann til hoftene. En frisk og våt opplevelse da lufttemperaturen var rundt null og vanntemperaturen omtrent den samme.


Dagens tur slik den vises på Lommekjent.no

2 kommentarer:

  1. Flott tur, dette. Hva syns du om utsikten fra Liråsen?

    SvarSlett
  2. Litt dis la en liten demper på utsikten men ellers veldig flott

    SvarSlett