mandag 9. september 2013

Storlom og små-abbor


























I storlomen sitt rike

Nok en fin septemberdag over Østlandet, og den ble benyttet til en tur til gamle fiskevann. Var på plass ved en større innsjø tidlig på formiddagen, men forholdene for fiske var ikke de beste. Nesten vindstille og blankt vann gav ikke håp om noen storfangst.

Naturopplevelser av det store slaget skulle det likevel bli. Mens jeg satt på en odde og kikket utover vannet fikk jeg øye på et par fugler omkring 100 meter unna. Dette var storlom, villmarkas fugl. De kom nærmere og passerte kun knappe 50 meter fra der jeg satt men for langt unna for et lite kamera. Plutselig forsvant de under vann og dukket opp lenger ute. Et par minutter senere fikk jeg se at det var 5 fugler. Med andre ord - dette var et storlom-par med 3 nesten voksne unger. Det er første gang jeg ser storlom med unger - en flott villmarks-opplevelse.


























Vann med "abbor-garanti"

Det ble dårlig med fisk i innsjøen, så jeg tok turen videre innover åsen til noen småtjern der det er "abbor-garanti". Ganske riktig - et par minutter etter at første meitemark var i vannet var første fisk på land. Etter hvert ble det litt mer vind, og jeg byttet agn til en spinner. I løpet av en drøy halvtime var 6 små abbor trygt på land. Med lett fiskeutstyr er selv små abbor morsomt å få på kroken.

Nok en flott septemberdag på skogen er unnagjort og en kan glede seg over gode opplevelser.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar