torsdag 1. august 2013

Stille morgen i augustfjellet



Den siste uka har jeg besøkt flere flotte områder innen en times biltur fra der jeg bor. Da jeg så på værvarselet i går kveld  var det lovet en stille og klar morgen og jeg tenkte da at det kunne passe med en fjelltur. Topper over 500-600 meter er det ikke mange av i de kystnære områdene, så derfor ble planen å oppsøke Åmli en av nabokommunene til Birkenes. Målet jeg hadde blinket meg ut var Lindeknuten på Storliheia øst for Hillestad i Tovdal.


Varden på Lindeknuten er av en anseelig størrelse. I tillegg er den flat på toppen. Varder som var flate på toppen ble tidligere brukt som plass for "varslingsbål". Fra rundt år 1000 var det en ordning rundt om i landet der en ved å fyre opp bål på varder varslet omgivelsene om fare. Varden på Lindeknuten kan med det være over 1000 år gammel.


På Hillestadheia (drøye 600 moh) har det de siste årene blitt bygget mange hytter (en kan skimtes her). En spektaktulær vei fra dalbunnen og opp til hyttefeltet (400 meter stigning) er også bygget.



Turen til Lindeknuten slik den er presentert på Lommekjent.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar