lørdag 12. juli 2014

Morgentur i grensefjell


























Utsikt fra Gjevdenuten mot Mjåvatn og Mjåvasshytta. Mjåvatn er grensevann mellom Åmli og Fyresdal kommuner.

Tidligere denne uka var jeg en tur i Tovdal i Åmli kommune. Dagens tur var lagt til nabo-dalføret - Gjøvdal.
Med dagtemperatur på rundt 30 grader i skyggen startet dagens tur ganske tidlig. Kjørte hjemmefra i halv seks tida da det var nesten 10 mil å kjøre til jeg var ved fjellturens startpunkt - vannet Gjevden omkring 4 mil nord for Åmli.


























Utsikt fra Gjevdenuten og nedover Gjøvdalen

Dagens tur var egnet for å gå seg skikkelig varm. Jeg fulgte den merkede løypa som går fra fylkesveinen ved innsjøen Gjevden (439 moh) og etter 3,5 kilometer og knappe halvannen time var jeg på toppen av Gjevdenuten (908 moh).


























Toppen av Gjevdenuten

Åmli kommune har sitt opplegg med "toppturer" og i en brosjyre de har laget presenterer de hele 20 toppturer i kommunen. Har selv vært på to topper på godt over 800 moh. Om du vil litt opp i høyden og få "fjell-følelsen" kan disse anbefales.


























Mjåvasshytta

På vei ned fra Gjevdenuten tok jeg en liten avstikker fra stien og bort til Mjåvasshytta som ligger fint til på en høyde ved Mjåvatnet (794 moh). Denne hytta eies nå av Aust-Agder turistforening men ble bygget som jakthytte for mer enn ett hundre år siden.


Dagens tur slik den vises på Lommekjent.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar